Skip to content

Integriteit Vertrouwenspersoon

Integriteit is het geheel van waarden en normen waar een persoon aan vast houdt of die gelden binnen een organisatie. Bij een schending van deze waarden of normen spreken we van een integriteitskwestie. Deze schending kan bestaan uit een onregelmatigheid, een integriteitsschending of een misstand. Met een onregelmatigheid bedoelen we een gebeurtenis die in strijd is met normen, beleid, afspraken en ongeschreven regels binnen een bedrijf. Hierbij kunt u denken aan het meenemen van restjes hout die iemand privé wil gebruiken, de medewerker heeft hierbij niet de intentie de organisatie te benadelen. Een integriteitsschending is daarentegen een situatie waarbij een persoon de normen en waarden van een organisatie bewust schendt, procedures omzeilt of zich bewust niet aan intern beleid houdt zonder dat er een maatschappelijk belang in het geding is. Een integriteitskwestie waarbij het maatschappelijk belang wel in het geding is wordt een misstand genoemd. Hierbij kunt u denken aan schendingen die gevaar opleveren voor de volksgezondheid, een gevaar vormen voor de veiligheid voor personen of milieu, schendingen op het gebied van financiele dienstverlening of een gevaar voor de bescherming van persoonsgegevens.

In 2023 is de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders aangenomen. Op grond van deze wet hebben organisaties meer verplichtingen gekregen op het gebied van integriteit wanneer het gaat om organisaties met meer dan 50 medewerkers of organisaties met minder dan 50 medewerkers als de organisatie actief is op het gebied van financiele diensten, producten en markten, het voorkomen van witwassen van geld en terrorismefinanciering en andere specifieke sectoren.

Melders dienen veilig te kunnen melden. Om dit te kunnen waarborgen zijn er verschillende beschermingsmaatregelen die de organisatie in acht moet nemen. Dit is een enorme vooruitgang voor de melder voor wie de lat vaak erg hoog ligt om zich uit te spreken over een integriteitskwestie. Voor de organisatie is het van groot belang dat deze lat verlaagd wordt door de medewerkers toegang te geven tot een vertrouwenspersoon en om de meldprocedure zo goed mogelijk in te richten. Zo wordt het intern melden voor de medewerkers makkelijker waardoor een melding bij een externe autoriteit vaak niet nodig is. De organisatie krijgt zo zelf de kans om integriteitskwesties aan te pakken en de situatie te verbeteren.

Als vertrouwenspersoon combineer ik de kwesties van ongewenste omgangsvormen en kwesties omtrent integriteit. Medewerkers kunnen dus ook bij mij terecht wanneer het gaat om vermoedens van integriteitskwesties. Ik zal de medewerker opvangen, begeleiden, informeren en adviseren over mogelijk te nemen routes die bewandeld kunnen worden. Ook zal ik de organisatie gevraagd en ongevraagd adviseren op het gebied van integriteit.